HERKONU FORUM SİTESİ

Herkonu Forum Sitesi'ne Hosgeldiniz.

OTİZMDE BİLŞSEL TEORİLER FLAPPINGBUTT

Ailemize katilmak ister misiniz ? glsme


Join the forum, it's quick and easy

HERKONU FORUM SİTESİ

Herkonu Forum Sitesi'ne Hosgeldiniz.

OTİZMDE BİLŞSEL TEORİLER FLAPPINGBUTT

Ailemize katilmak ister misiniz ? glsme

HERKONU FORUM SİTESİ

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

HERKONU

Similar topics


      OTİZMDE BİLŞSEL TEORİLER

      Hande(NURİCAN'ın annesi)
      Hande(NURİCAN'ın annesi)
      Tecrübeli
      Tecrübeli


      Kayıt tarihi : 20/04/08
      Kadın
      Mesaj Sayısı : 370
      Burç Sembolü : Başak / 24 Ağustos - 23 Eylül
      Mesleği : NURİCANIN ANNESİYİM
      Medeni Durumu : Evli
      Çocuk Sayısı : 1
      Eğitim Durumu : MESLEK LİSESİ
      Yaşadığı Şehir / Ülke : BURSA
      Yasaklanma Sebebi Yasaklanma Sebebi : ---
      Site Puanı Site Puanı : 7
      Rep Puanı Rep Puanı : 11

      OTİZMDE BİLŞSEL TEORİLER Empty OTİZMDE BİLŞSEL TEORİLER

      Mesaj tarafından Hande(NURİCAN'ın annesi) Salı 03 Haz. 2008, 12:36 pm

      BİLİŞSEL TEORİLER OTİZMİ ANLAMAMIZDA BİZE NASIL YARDIMCI OLUR?



      Uta Frith, Bilişsel Nöroloji Enstitüsü, Londra Koleji Üniversitesi
      ve Francesca Happe, MRC Sosyal Genetik ve Gelişimsel Psikiyatri
      Merkezi, Psikiyatri Enstitüsü, King's Koleji, Londra

      (Autism-Europe tarafından yayınlanan LINK dergisinden alınmıştır.)



      Günümüzde otizm, davranışlar baz alınarak ve incelenerek teşhis
      edilmektedir. Otizmi tespit etmek için kan veya kromozom testi
      yoktur. Yaşa, yeteneğe, kişiliğe ve çevreye göre davranışın çok
      değişken olması, davranışlara göre tanı koymanın zorluklarından
      birisidir. Otizm söz konusu olduğunda, sessiz ve ilgisiz bir
      çocuktan; çok fazla konuşan ve aşırı arkadaşça davranan Asperger'li
      yetişkine kadar geniş bir yelpazeyle karşılaşırız. Otizm
      yelpazesindeki birçok birey entellektüel bozulmaya ve genel bir
      gelişimsel gecikmeye sahip olmakla birlikte, bazı otistik bireyler
      aşırı zeki olabilmektedir. Bu yelpaze boyunca belli temel
      özellikleri, evrensel olan ve anahtar tanısal kriterlerini
      oluşturan sosyal ve sosyal olmayan alanlarda izleyebiliriz:
      Tekrarlayıcı ve kısıtlı bir alana yönelik ilgi ve aktiviteler ve
      buna eşlik eden sosyal ve iletişimsel gelişimdeki eksiklikler.



      Otizm yelpazesini anlamak isteyen kişiler en az iki soru ile
      karşılaşırlar. Bu sorulardan ilki, bu temel güçlüklerin neden bir
      araya geldiğidir? İkincisi ise, bu güçlüklerin ortaya çıkmasının
      neden bu kadar çeşitli olduğudur? İlk sorunun cevabı, tek bir
      bilişsel yetersizliğin üçlü bir bozukluğa (sosyal yetenek, iletişim
      ve uyum) neden olduğu şeklinde bir cevaptır. Bugüne kadar bütün bu
      güçlükleri yeterli şekilde açıklayabilen tek bir psikolojik teori
      önerilmemiştir. Bunun yerine, bu üçlünün değişik parçalarının, altta
      yatan değişik bilişsel yetersizliklerle daha iyi açıklandığı
      görülmüştür. Günümüzde üç farklı bilişsel teori, bu temel güçlükleri
      açıklama çabasındadır. Bu teorilerin her biri, otizmin bütün
      özelliklerini değil bazı özelliklerini açıklamaktadır. Bir teori
      sosyal güçlükler ve iletişim güçlüklerini açıklarken (zihin körlüğü-
      mindblindness), ikinci teori tekrarlayıcı davranışlar ve günlük
      yaşamın gerekliliklerinin üstesinden gelmedeki bozulmaları
      açıklamaktadır (yürütücü işlevlerde yetersizlik-executive
      dys********). Üçüncü teori detayları sıra dışı bir şekilde kavramayı
      ve dahi sendromunu açıklamaktadır (detaylardan bütün oluşturmada
      yetersizlik–weak central coherence)



      Sosyal güçlükler ve iletişim güçlükleri `zihin teorisi'(theory of
      mind) veya `zihinselleştirmede(mentalising) yetersizlikle' iyi
      açıklanmaktadır. Otistik bireylerin çoğu kendilerini başkalarının
      yerine koyma konusunda veya başka bir insanın ne düşündüğü ve
      hissettiğini anlama konusunda zorluklar yaşarlar. Bu durum onların
      niye genel olarak normal yollardan iletişim kurmayı zor
      bulduklarını; niye ebeveynlerine veya öğretmenlerine onların
      bilmedikleri önemli bir bilgiyi söylemeyi ihmal edebildiklerini,
      niye şaka yapıldığını algılayamadıklarını,karşılıklı arkadaşlığın
      niye zor olduğunu ve niye konuları harfi harfine ele aldıklarını
      açıklamaktadır., Niye sır saklandığını veya yalan söylendiğini
      anlamak otistik bireyler için tipik olarak gizemlidir. Zihin teorisi
      bütün bunları açıkladığı halde, otizmde tekrarlayıcı davranışları
      yeterli olarak açıklamaz.



      Şu an popüler olan ve problem üçlüsünden sosyal olmayan
      yetersizlikleri açıklamaya çalışan teori, otizmde yürütücü
      işlevlerdeki yetersizliği tartışmasız kabul eder. Organizasyon
      becerisi, yeni veya karmaşık durumlarda uygun davranmak için
      ihtiyacımız olan yüksek düzey kontrol süreçlerini tanımlar. Bu
      fonksiyonlar plan yapma yeteneği, stratejileri değiştirmek, bir
      hedefe ulaşmak için davranışımızı gözlemlemek ve düzeltmek, bilgiyi
      akılda tutmak, bilgiyi uyarlamak ve yararı olmayan davranışı
      yapmamayı içermektedir. Beyinlerinin ön lobunda hasar olan bireyler
      gibi otizmli bireyler de bu kontrol fonksiyonlarında sorunlar
      yaşarlar. Bu problemler, otistik bireylerde günlük hayatta değişime
      karşı esnek davranamama, plan yapamama ve değişimlere ayak
      uyduramama olarak karşımıza çıkmaktadır.



      Bu iki teori, otistik davranışın temelinde olan yetersizlikleri
      belirlemektedir. Diğer yandan otistik spektrum bozukluklar,
      şaşırtıcı üstün yetenek ve özelliklerle de ortaya çıkabilmektedir.
      Bu yetenekler matematik, müzik, resim, yap boz yapma veya başka
      görsel testlerde üstün yetenek, görünürde ilgisi olmayan bilgilerin
      hatırlanması ve küçük değişiklikleri fark etme gibi yetenekler
      olabilmektedir. Bu yeteneklerin otistik bireylerin bilişsel
      özelliği olan `detaylardan bütün oluşturmada yetersizlik' sonucu
      ortaya çıktığı varsayılmaktadır. Otistik olmayan bireylerin çoğu
      dışarıdan gelen bilgiyi `anlama yönelik' işlem yapmaya eğilim
      gösterirler. Otistik bireyler ise, detaylara yönelik işlem yapma
      eğilimi gösterirler ve genellikle bütünsel anlamı kaçırırlar.
      Detaylara odaklanma özelliklerinin, otistik bireylerin yukarıda
      belirtilen alanlardaki üstün yeteneklerini açıkladığı
      düşünülmektedir. Bu özellikler otistik çocukların bazılarının
      ebeveynlerinde de görülebilmektedir.



      Yukarıda anlatılan üç teori, zihin körlüğünün direkt
      etkileri, yürütücü işlevlerde yetersizlik ve detaylardan bütün
      oluşturmada yetersizlik, ilgi çeken araştırma konuları olmuştur.
      Ancak bu üç alandaki yetersizliğin otistik bireylerin gelişim
      süreçleri üzerindeki etkileri, çok önemli bir konu olmasına rağmen,
      tam olarak araştırılmamıştır. Bu gelişimsel etkiler üzerinde
      çalışıldığı takdirde, otizmin ortaya çıkmasının niye bu kadar farklı
      ve karmaşık olduğunu belki daha iyi anlayabileceğiz.



      Zihin körlüğünün neden olduğu; kavramada farklılık,
      kelime öğrenmede güçlük, ortak dikkatin olmaması gibi
      yetersizlikler, sosyal olarak desteklenmiş öğrenme ile yani gözlem
      ve taklit ile belirgin bir şekilde düzeltilebilmektedir. Konuşmanın
      gecikmesi yada olmaması zihin körlüğünün gelişimsel etkilerini
      yansıtmakta olabilir. Sosyal süreçler aracılığıyla öğrenmedeki
      başarısızlık bazı vakalarda düşük zeka seviyesiyle açıklanmakla
      birlikte, bir araştırmada zeka seviyeleri düşük olan otistiklerde
      bile, sosyal olmayan bilginin hızla işlenebildiğine dair kanıtlar
      bulunmuştur. Bu çalışmanın ortaya koyduğu gerçek, otistik çocuklarda
      zihin körlüğünün etkilerini en aza indirebilmek için, öğrenmeye
      yönelik alternatif (sosyal olmayan) yollar bulunması gerektiğidir.



      Yürütücü işlevlerdeki yetersizlik durumu, aktiviteler
      veya zihnisel faaliyetler esnasında uyum göstermeyi zorlaştırmakta,
      dolayısı ile de sınıf ortamlarında öğrenmeyi etkilemektedir.
      Karmaşık problemlerin varlığı ve esnekliğin olmaması adaptasyon ve
      rutin aktivitelere katılımda bulunma cesaretini engellemektedir.
      Bazı otistik bireylere, bir etkinlikten diğerine geçme bilgisayarda
      gösterildiğinde, eğitimci tarafından gösterilmesine kıyasla daha iyi
      sonuçlar aldıklarını gösteren çalışmaların olması cesaret vericidir.
      Bu bulgular sosyal olmayan ödül sistemlerinin kullanılmasının
      otistik bireylerin yüksek düzey yeteneklerini en üst seviyeye
      çıkarmalarına yardım edebileceğini düşündürmektedir.



      Detaylardan bütün oluşturmada yetersizliğin uzun dönem
      etkileri üzerine çalışma yapılmamıştır. Fakat diğer insanların
      kaçırdığı küçük detayları fark eden çocuğun arkadaşlarına göre daha
      farklı ilgi alanları olacağını söyleyebiliriz. Detaylara odaklanan
      zihinde bilgi ve birikimin depolanması da farklı olacaktır. Üstün
      yetenekli bir otistik olan Temple Grandin kediyi kavram olarak
      düşünemediğini, bunun yerine görmüş olduğu her bir kediyi
      düşündüğünü söylemektedir. Otistik bireyler prototipler oluşturmak
      yerine belirli örnekleri depoladıklarından, farklı bir algılama ve
      öğrenme biçimleri vardır.Detaylardan bütün oluşturma yetersizliği,
      özel bir hafıza sistemi oluşturabilir ve gittikçe diğer insanlardan
      ayrılmaya eğilim gösteren tercihler şekillendirebilir.



      Bu teoriler, otistik çocukların farklı bir gelişim yolu
      izlediklerini ve bu yolun yeniden ve bireye özgü olarak
      yapılandırılmasının öğrenmeyi kolaylaştıracağını ifade etmektedir.
      Bu sebeple normal gelişim gösteren çocuklar için kullanılan öğrenme
      yöntemlerinden farklı yöntemlerin kullanılması ve her otistik birey
      için kendisine ait bir öğrenme yöntemi uyarlanması gerekmektedir.
      Otizmin bilişsel olarak kuvvetli yanları ve güçlüklerinin gelişimsel
      etkileri hakkında düşünmek, eğitim programlarının gelişimi için bir
      temel teşkil edebilir.



      * Bilişsel: Dünyayı, anlamaya, tanımaya, öğrenmeye yönelik tüm
      zihinsel süreçler



      Çeviren: Uzm. Psikolog Ebru Temiz

        Similar topics

        -

        Forum Saati Cuma 17 Mayıs 2024, 3:36 am